کاربردهای زانتان Xanthan

کاربردهای زانتان Xanthan

موضوع مقاله: کاربردهای زانتان Xanthan

صمغ زانتان (Xanthan Gum) یک افزودنی غذایی و پرکننده بسیار رایج است، اما برخی از مزایای شگفت‌آور را نیز در حوزه سلامتی  صنایع غذایی به ما ارائه می‌دهد. در این مقاله سعی خواهیم کرد که ضمن معرفی به بررسی ویژگی‌ها و خواص و کاربردهای زانتان Xanthan  بپردازیم.

صمغ زانتان چیست؟

صمغ زانتان یک ترکیب پیچیده اگزو پلی ساکارید است که از طریق میکروارگانیسم‌ها در طول فرایند تخمیر تولید می‌شود. هنگامی که گلوکز، سقز یا فروکتوز تخمیر می‌شود، این پلی ساکارید پیچیده تولید می‌شود و می‌تواند با استفاده از الکل استخراج شود. پس از خشک شدن، این صمغ را می‌توان به صورت یک پودر خرد کرد و به عنوان یک افزودن از آن استفاده کرد در حالی که ادعاهای زیادی وجود دارد که این ماده چسبنده سرطان‌زا است یا تهدیدی برای انسان است، ولی وقتی که در مقادیر متوسط مصرف می‌شود، خطر زیادی برای مصرف کننده نخواهد داشت.

 

این عنصر در سال‌های اخیر با افزایش بیماری سلیاک و حساسیت گلوتن شروع به محبوب شدن کرده است؛ زیرا این ماده کاملاً بدون گلوتن است اما می‌تواند نیاز زیادی به گلوتن و گندم را در مصرف‌کنندگان تأمین کند. صمغ زانتان از منابع مختلف قندی از جمله محصولات لبنی حاصل می‌شود، بنابراین لزوماً مناسب افراد گیاهخوار نیست، گرچه بعضی از شرکت‌ها به طور خاص بر روی بسته‌بندی آن این ویژگی را ذکر می‌کنند. متأسفانه بسیاری از مردم بدون شناخت در مورد صمغ زانتان و یا مزایای بالقوه ناشی از مصرف آن به زندگی خود ادامه می‌دهند.

فروش زانتان به صورت عمده توسط بازرگانی الیوت ( فروشنده مواد اولیه شیمیایی )

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید محصولات می توانید با همکاران ما در واحد فروش همه روزه از ساعت 9 تا 17 تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس واحد فروش: 02188804611

فواید مصرف صمغ زانتان برای سلامتی انسان

مزایای ناشی از مصرف صمغ زانتان برای سلامتی انسان شامل تأثیر آن بر بیماری سلیاک، کاهش وزن، کاهش احتمال ابتلا به سرطان و یبوست است.

 

بیماری سلیاک

از آنجا که آدامس زانتان بدون گلوتن است، این ماده یک ماده غذایی ایمن در غذاهایی است که در آن‌ها معمولاً از آرد گندم یا مشتقات گلوتن استفاده می‌شود. برای میلیون‌ها نفر که با عدم تحمل گلوتن مواجه می‌شوند، این صمغ یک عنصر حیاتی برای جایگزینی گلوتن در بسیاری از غذاها است.

ملین

به علاوه خاصیت افزودن به مواد غذایی، این ماده شبیه به صمغ همچنین می‌تواند باعث تحریک و تسریع در فرآیند هضم شود و اغلب به عنوان یک ملین در نظر گرفته می‌شود. مصرف این ماده می‌تواند به از بین بردن علائم یبوست و سایر ناراحتی‌های دستگاه گوارش، از جمله نفخ، کرامپ های شکمی، تهوع و استفراغ، از طریق شستشوی روده‌ها کمک کند.

مشکلات در بلع

برای افرادی که دارای مشکلات عصبی یا عضلانی هستند، مواد غذایی حاوی زانتان و مکمل‌ها به‌عنوان یکی از امن‌ترین راه‌حل‌ها در نظر گرفته می‌شود، زیرا می‌تواند خطر خفگی را به حداقل برساند. این ماده با کاهش ویسکوزیته اجازه می‌دهد غذا به طور معمول فرو برده شود و درنتیجه می‌تواند از آسپیراسیون و مشکلات تنفسی جلوگیری کند.

 مقابله با بیماری دیابت

این مکمل نشان داد که سطح کلی گلوکز سرم را پایین می‌آورد و این قندها را در بدن کاهش می‌دهد که خبر خوبی برای بیماران مبتلای به دیابت و افرادی است که در معرض خطر ابتلا به این بیماری مزمن هستند.

 

فروش عمده زانتان بازرگانی الیوت

 

مصارف صمغ زانتان

شما می‌توانید صمغ زانتان را در انواع زیادی از محصولات هم در فروشگاه مواد غذایی و هم جاهای دیگری پیدا کنید، از جمله موارد زیر:

  • محصولات پخته شده
  • لوازم آرایشی
  • سس سالاد
  • خمیر دندان
  • ماست
  • لوسیون
  • داروها
  • بستنی
  • ژله
  • سس ها
  • پرکننده شیرینی
  • شربت
  • استفاده‌های صنعتی
  • کاربردهای صمغ زانتان

منبع مقاله :organic facts

موضوع مقاله: کاربردهای زانتان Xanthan

 

فروش زانتان به صورت عمده توسط بازرگانی الیوت ( فروشنده مواد اولیه شیمیایی )

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید محصولات می توانید با همکاران ما در واحد فروش همه روزه از ساعت 9 تا 17 تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس واحد فروش: 02188804611

امتیاز دهید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آخرین و جدیدترین مقالات