کاربردهای آسپارتام در صنایع غذایی

کاربردهای آسپارتام در صنایع غذایی

در این مقاله شما با کاربردهای آسپارتام در صنایع غذایی آشنا خواهید شد.

یک شیرین کننده مصنوعی است که به جای شکر در مواد غذایی و نوشابه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی کم کالری شناخته می شود که خیلی شیرین تر از شکر است و به دلیل ویژگیهای مطلوب در صنایع غذایی و دارویی استفاده گسترده ای دارد. فروش آسپارتام توسط بازرگانی الیوت در سراسر کشور.

آسپارتام که به E951 نیز معروف است، جزء شیرین کننده های قوی همچون سوکرالوز و نئوتام محسوب می شود و قدرت شیرین کنندگی آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ برابر بیشتر از قند است و به سختی انرژی تولید یا آزاد می کند. این ترکیب از نظر عطر و طعم بسیار شبیه قند طبیعی است و بیش از سایر شیرین کننده های مصنوعی با ویژگیهای قند مطابقت دارد. این ماده برای تقویت طعم و رایحه میوه ها به مواد غذایی اضافه می شود و هیچ حس ناخوشایندی در خوراکیها به جا نمی گذارد.

آسپارتام چگونه تولید می شود؟

این محصول حاصل ترکیب آمینواسیدهای آسپارتیک اسید و فنیل آلانین است که بطور طبیعی رخ می دهد.این ترکیب با استفاده از آمینواسیدها تولید می شود که منبع اصلی سنتز پروتئین در همه موجودات زنده هستند.جالب است بدانید که آسپارتیک اسید ماده ای بدون طعم است و فنیل آلانین هم طعم تلخی دارد ولی ترکیب این دو، ماده ای تولید می کند که ۲۰۰ برابر شیرین تر از قند است.

آسپارتام در صنعت با استفاده از باکتری های Brevibacterium flavum و Corynebacterium glutamicum از طریق تخمیر مستقیم اسیدهای آمینه  آسپارتیک اسید و فنیل آلانین تولید می شود. وقتیکه آمینواسیدها به اندازه کافی تولید شدند فرآیندهای جداسازی و خالص سازی انجام می شود و با ایجاد تغییرات لازم آسپارتام تولید می شود.

کاربردهای آسپارتام در صنایع غذایی

شما ممکن است موقع خرید بسته های رنگارنگ غذایی و همچنین صرف غذا در رستوران بطور ناخودآگاه این ماده را مصرف کنید.

آسپارتام در نوشابه های رژیمی، پودرهای شربت، آدامس، ژله و پودینگ، غلات صبحانه، محصولات لبنی و دسرهای خشک مخلوط وجود دارد. این ماده در محصولات اسیدی بسیار پایدار است.

آسپارتام به طور عمده در نوشابه های رژیمی و سایر غذاهایی که سرد مصرف می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

فروش این محصول توسط بازرگانی الیوت در سراسر کشور. تماس با همکاران در بخش فروش

 

امتیاز دهید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آخرین و جدیدترین مقالات