10 موردی که باید در مورد شیرین کننده مصنوعی آسه سولفام بدانید

آسه سولفام پتاسیم چیست؟

این مقاله ترجمه ای است از مقاله ای با عنوان همه آنچه که باید در مورد شیرین کننده مصنوعی آسه سولفام بدانید در وب سایت https://foodinsight.org

لینک مقاله به زبان انگلیسی: لینک مقاله

آسه سولفام پتاسیم یک شیرین کننده بدون کالری است که در غذاها و نوشیدنی ها برای ایجاد شیرینی بدون کالری اضافی موجود در قندها استفاده می شود. در حالی که برخی از انواع شیرین‌کننده‌ها بدون کالری در نظر گرفته می‌شوند (مانند اسه سولفام پتاسیم، شیرین‌کننده‌های میوه ، شیرین‌کننده‌های استویا و سوکرالوز) و برخی دیگر کم کالری هستند (مانند آسپارتام)، این دسته از مواد معمولاً در مجموع به عنوان شیرین‌کننده‌های مصنوعی نامیده می‌شوند. شیرین کننده های با شدت بالا، شیرین کننده های کم کالری، شیرین کننده های کم و بدون کالری، شیرین کننده های غیر مغذی یا جایگزین های شکر.

 

اسه سولفام پتاسیم که در ابتدا توسط محققان آلمانی در سال 1967 ساخته شد، برای اولین بار در سال 1983 در اروپا مورد تایید قرار گرفت. پنج سال بعد، در سال 1988، در ایالات متحده تایید شد. مانند آسپارتام و سوکرالوز، تا مزه قندی بیشتری نسبت به پتاسیم آسه سولفام ایجاد کند.

 

آسه سولفام چه کاربردی دارد؟

مانند سایر شیرین کننده های کم و بدون کالری، پتاسیم آسه سولفام به شدت شیرین است. حدود 200 برابر شیرین تر از ساکارز (شکر سفره) است، بنابراین فقط مقادیر کمی برای مطابقت با شیرینی ارائه شده توسط شکر استفاده می شود.

آسه سولفام پتاسیم شیرینی خود را در طیف وسیعی از دماها و در بسیاری از شرایط فرآوری مواد غذایی حفظ می کند، که به آن اجازه می دهد تا به عنوان یک عنصر در انواع محصولات غذایی از جمله محصولات پخته شده، نوشیدنی ها، آب نبات ها، شکلات ها، محصولات لبنی، دسرها، … و بیشتر. هنگامی که پتاسیم آسه سولفام به عنوان یک ماده در یک غذا یا نوشیدنی بسته بندی شده استفاده می شود، در لیست مواد تشکیل دهنده آن محصول به عنوان Ace-K، acesulfame K یا acesulfame potassium ظاهر می شود.

 

اسه سولفام پتاسیم نیز به عنوان یک عنصر در برخی از شیرین کننده های رومیزی استفاده می شود. رایج‌ترین برند شیرین‌کننده در ایالات متحده که حاوی آسه سولفام پتاسیم است، Equal® Original است.

جهت خرید آسه سولفام کلیک کنید.

پس از مصرف برای شیرین کننده مصنوعی آسه سولفام چه اتفاقی می افتد؟

آسه سولفام پتاسیم پس از مصرف به سرعت طعم شیرینی را ایجاد می کند. در نهایت، به طور کامل از روده به خون ما جذب می شود، توسط کلیه ها فیلتر می شود و به سرعت بدون تغییر در ادرار دفع می شود – همه اینها در عرض 24 ساعت. مقادیر کمی آسه سولفام پتاسیم نیز می تواند در شیر مادر دفع شود.

 

آیا مصرف آسه سولفام پتاسیم بی خطر است؟

مصرف آسه سولفام پتاسیم بی خطر است. از سال 1988 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است و یکی از هشت شیرین کننده کم کالری و بدون کالری است که در حال حاضر برای استفاده در تامین مواد غذایی ایالات متحده مجاز است.

مقامات بهداشتی پیشرو در سراسر جهان، مانند سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، کمیته مشترک FAO/WHO در مورد افزودنی‌های غذایی (JECFA)، وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن، استانداردهای غذایی استرالیا نیوزیلند (FSANZ)، و Health Canada نیز دریافته اند که مصرف آسه سولفام پتاسیم بی خطر است.

 

مصرف چه مقدار اسه سولفام پتاسیم بی خطر است؟

FDA برای بسیاری از مواد غذایی یک سطح قابل قبول روزانه (ADI) تعیین می کند که برای استفاده در غذاها و نوشیدنی ها مجاز است. ADI میانگین مصرف روزانه در طول عمر است که بر اساس تحقیقات قابل توجه انتظار می رود ایمن باشد.

این با تعیین سطح اثرات نامطلوب بدون مشاهده یا NOAEL، که بالاترین سطح دریافتی است که در مطالعات مادام‌العمر در مدل‌های حیوانی هیچ اثر نامطلوبی ندارد، به دست می‌آید. سپس NOAEL معمولاً بر 100 تقسیم می‌شود. تنظیم ADI 100 برابر پایین‌تر از سطح بالایی که در مطالعات سم‌شناسی هیچ اثر نامطلوبی ندارد، یک حاشیه ایمنی اضافه می‌کند که به اطمینان از ایمن بودن مصرف انسان کمک می‌کند.

 

EFSA ADI 0 تا 9 میلی گرم (میلی گرم) به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن در روز را برای شیرین کننده مصنوعی آسه سولفام تشخیص می دهد. FDA و JECFA هر کدام ADI بین 0 تا 15 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز تعیین کرده اند. با استفاده از FDA ADI برای استه سولفام پتاسیم، یک فرد با وزن 150 پوند (68 کیلوگرم) اگر بیش از 26 بسته رومیزی جداگانه از یک شیرین کننده حاوی اسه سولفام پتاسیم را هر روز در طول عمر خود مصرف کند، از ADI فراتر خواهد رفت.

 

در حالی که اندازه‌گیری‌های دقیق کل دریافت  شیرین کننده مصنوعی آسه سولفام در ایالات متحده محدود است، 1.8 میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز از نوشیدنی‌ها در میان بزرگسالان آمریکایی، میانگین محافظه‌کارانه‌ای از دریافت پتاسیم آسه سولفام است که اخیراً گزارش شده است.

این میزان مصرف بسیار کمتر از ADI FDA است. در سطح جهانی، تخمین زده شده دریافت پتاسیم آسه سولفام از غذاها و نوشیدنی ها نیز بسیار کمتر از EFSA و JECFA ADIs باقی می ماند. یک بررسی علمی در سال 2018 نشان داد که مطالعات انجام‌شده از سال 2008 هیچ نگرانی در مورد فراتر رفتن از ADI شیرین‌کننده‌های اصلی کم کالری و بدون کالری – از جمله استه سولفام پتاسیم – در جمعیت عمومی ایجاد نمی‌کند.

 

آیا اسه سولفام پتاسیم می تواند باعث سرطان شود؟

هنگامی که در اوایل دهه 1970 نگرانی ها در مورد احتمال ایجاد شیرین کننده های کم کالری باعث سرطان شد، این خبر توجه دولت ها، دانشمندان و عموم مردم را به خود جلب کرد. مطالعات اولیه نشان داد که ساخارین باعث سرطان مثانه در موش‌های صحرایی نر می‌شود و ممکن است به طور مشابه بر انسان‌ها تأثیر بگذارد.

با این حال، از طریق تحقیقات بعدی مشخص شد که ساخارین باعث سرطان در انسان نمی شود. مکانیسم‌های بیولوژیکی مسئول ایجاد سرطان از مصرف ساخارین مخصوص موش‌ها است و برای انسان صدق نمی‌کند.

 

از آن زمان، دانشمندان به مطالعه ارتباط بالقوه بین شیرین کننده های کم کالری و سرطان ادامه دادند. چند مطالعه در طول دهه‌ها ادعا کرده‌اند که نشان می‌دهند برخی از انواع شیرین‌کننده‌های کم کالری باعث ایجاد سرطان می‌شوند، که باعث بررسی گسترده روش‌های مورد استفاده برای حمایت از چنین نتیجه‌گیری شده است.

ارزیابی‌های کارشناسان بارها نشان داده‌اند که این مطالعات به‌طور قابل‌توجهی دارای نقص هستند و در ارزیابی‌های رسمی ایمنی در نظر گرفته نمی‌شوند. سازمان های دولتی ارزیابی های ایمنی خود را بر اساس مطالعات علمی با بالاترین کیفیت انجام می دهند و این مطالعات به طور مداوم نشان داده اند که مصرف شیرین کننده های کم کالری باعث سرطان نمی شود و خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش نمی دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تحقیقات در مورد شیرین کننده های کم کالری و سرطان، به انجمن سرطان آمریکا و موسسه ملی سرطان مراجعه کنید.

 

آیا کودکان می توانند شیرین کننده مصنوعی آسه سولفام مصرف کنند؟

مقامات بهداشت و ایمنی مواد غذایی مانند EFSA، FDA و JECFA به این نتیجه رسیده اند که مصرف پتاسیم آسه سولفام برای بزرگسالان و کودکان در داخل ADI بی خطر است.

 

سازمان های بهداشت حرفه ای مانند انجمن قلب آمریکا (AHA) و آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه هایی را برای مصرف شیرین کننده های کم کالری در بین کودکان صادر کرده اند. AHA توصیه می کند که کودکان به طور منظم نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های کم کالری مصرف نکنند، به جای آن آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده مانند شیر ساده را توصیه می کند.

یکی از استثناهای قابل توجه در توصیه علمی AHA 2018 برای کودکان مبتلا به دیابت ایجاد شده است که مدیریت قند خون آنها ممکن است با مصرف نوشیدنی های شیرین کم کالری به جای انواع شیرین شده با قند مفید باشد.

به طور مشابه، AAP تشخیص می دهد که مصرف شیرین کننده های کم کالری توسط کودکان بزرگتر از دو سال ممکن است به کاهش کالری دریافتی (به ویژه در کودکان چاق)، بروز پوسیدگی دندان، و پاسخ گلیسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 کمک کند. .

جهت خرید آسه سولفام کلیک کنید.

دستورالعمل های غذایی 2020-2025 برای آمریکایی ها (DGA) مصرف شیرین کننده های کم کالری یا قندهای افزوده شده را برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی کند. این توصیه DGA به وزن بدن، دیابت، یا ایمنی قندهای افزوده شده یا شیرین کننده های کم کالری مربوط نمی شود، بلکه در عوض برای جلوگیری از تمایل نوزادان و کودکان نوپا به غذاهای بیش از حد شیرین در این مرحله طراحی شده است.

 

آیا زنان باردار می توانند آسه سولفام پتاسیم مصرف کنند؟

طبق EFSA، FDA و JECFA، مصرف آسه سولفام پتاسیم در ADI برای زنان باردار یا شیرده ایمن است. FDA استفاده از آسه سولفام پتاسیم را بدون محدودیت برای هر بخش از جمعیت تایید کرد. با این حال، زنان باردار باید در مورد تغذیه خود، از جمله استفاده از شیرین کننده های کم کالری و بدون کالری مانند آسه سولفام پتاسیم، با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.

 

آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند آسه سولفام پتاسیم مصرف کنند؟

اظهارات اجماع اخیر متخصصان تغذیه، پزشکی، فعالیت بدنی و بهداشت عمومی به اثرات خنثی شیرین کننده های کم کالری، از جمله استه سولفام پتاسیم، بر هموگلوبین A1C، گلوکز ناشتا و پس از صرف غذا و سطح انسولین اشاره می کند و نتیجه می گیرد که استفاده از شیرین کننده های کم کالری در خودمراقبتی دیابت ممکن است به مدیریت بهتر قند خون کمک کند.

 

سازمان های جهانی بهداشت نتیجه گیری های خود را در مورد ایمنی و نقش شیرین کننده های کم کالری برای افراد مبتلا به دیابت منتشر کرده اند.

استانداردهای سال 2022 انجمن دیابت آمریکا برای مراقبت های پزشکی در دیابت بیان می کند که «برای برخی از افراد مبتلا به دیابت که عادت به مصرف منظم محصولات شیرین شده با قند دارند، شیرین کننده های غیر مغذی (حاوی کالری کم یا بدون کالری) ممکن است جایگزین قابل قبولی برای شیرین کننده های مغذی باشند. حاوی کالری مانند شکر، عسل و شربت آگاو) در صورت مصرف متعادل.

به نظر نمی‌رسد شیرین‌کننده‌های غیر مغذی تأثیر قابل‌توجهی بر مدیریت قند خون داشته باشند، اما تا زمانی که افراد با کالری اضافی از منابع غذایی دیگر جبران نکنند، می‌توانند دریافت کلی کالری و کربوهیدرات را کاهش دهند. اظهارات مشابهی در مورد ایمنی و استفاده بالقوه از شیرین کننده های کم و بدون کالری مانند استه سولفام پتاسیم برای افراد مبتلا به دیابت توسط Diabetes Canada و Diabetes UK پشتیبانی می شود.

 

با وجود این نتایج، برخی از مطالعات سوالاتی را در مورد شیرین کننده های کم کالری و قند خون مطرح می کنند.

جهت خرید آسه سولفام کلیک کنید.

امتیاز دهید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آخرین و جدیدترین مقالات